Sebeřízené vzdělávání funguje a já podporuji legální možnost jeho výběru

Jsem matka tří synů, z nichž dva jsou v domácím vzdělávání, třetí je bude velmi pravděpodobně za pár let následovat. Jsem vystudovaná učitelka a spoluzakladatelka komunitní školy. Jsem zastánce svobodné volby, respektu k dětem a sebeřízeného vzdělávání.

Učitelkou jsem chtěla být vždy. Praxe po ukončení studia mne ale nutila k zamýšlení se nad způsobem, jak učení ve školách většinou probíhá a zda je to tak správně. Tenkrát šlo o pouhý pocit. S narozením dětí vše začalo získávat stále hmatatelnější obrysy a já jsem (spolu s manželem) objevila pojmy jako unschooling, sebeřízené vzdělávání nebo Sudbury škola. Až v tuto chvíli vše zapadlo a začalo dávat smysl.

Vidím každý den na svých synech, jak se učí novým věcem ve svém vlastním čase a svým vlastním tempem, jak neotřelá řešení problémů nacházejí a jak se zvládají začleňovat do společnosti. Nesmírně mne těší, když vidím, jak potřebují ve věcech vidět smysl, jak přemýšlejí o tom, když něco smysl nedává a nenechají se manipulovat.

Celý život je pro ně učením. Je to pro mne potvrzením těch skvělých myšlenek, které jsem před časem znala pouze teoreticky. Děti jsou úžasné bytosti, které si zaslouží naši důvěru. Sebeřízené vzdělávání funguje a já podporuji legální možnost jeho výběru.

Petra Pokorná

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Skryté kurikulum I. Vystoupení z komfortní zóny

Když si myslíme, že motivujeme druhého člověka, aby vystoupil z komfortní zóny, neznamená to nutně, že ho tím učíme vystupovat z komfortní zóny. Když ho přimějeme dělat

Proč se děti učí?

Jsem v kontaktu s dětmi a mladými lidmi. Měla jsem možnost poznat mnoho škol. Některé školy se snaží o různé inovativní způsoby vzdělávání, prezentují se jako prostředí založená na