Důkaz, že sebeřízené vzdělávání funguje, Peter Gray

Tato kniha je souborem upravených esejí, které Peter Gray publikoval na svém blogu v rámci časopisu Psychology Today. Jde o první do češtiny přeloženou publikaci ze čtyřdílné série, která se zabývá tématem sebeřízeného vzděláváni. Další tři knihy budou časem v češtině k dispozici také (How children acquire „academic“ skills without formal instruction, The harm of coercive schooling a Mother nature´s pedagogy).

Peter Gray dává čtenáři možnost nahlédnout na podstatu sebeřízeného vzdělávání. Poukazuje na jeho základní principy a podmínky, které jsou nezbytné pro jeho přínosné fungování. V této publikaci Peter Gray skvěle propojuje vlastní výzkum a zkušenosti spolu se zkušenostmi rodičů unschoolerů i samotných unschoolerů, kteří již dospěli. Čtenář má možnost dočíst se prostřednictvím přímých citací získaných v dotazníkových šetřeních např.

· o přínosech i úskalích unschoolingu,

· o pohnutkách, které rodiny k rozhodnutí o unschoolingu vedly,

· o výzvách, které unschooling přináší apod.

Celý koncept sebeřízeného vzdělávání mi dává velký smysl a po letech praxe vnímám i jeho funkčnost. Mít život plně ve svých rukou, zodpovídat si za něj sám a nenechávat bez přemýšlení zodpovědnost na druhých, mít možnost rozhodovat o něm na základě širokého spektra informací v každém okamžiku a s vědomím možných důsledků, dokázat naslouchat sám sobě a vrůstat do života kolem sebe je to, co v životě chci a co mají možnost se od malička učit (nebo možná nezapomenout) naše děti. Byly to mj. právě texty Petera Graye, které mi nesmírně pomáhaly na naší rodinné cestě k sebeřízení a dodávaly mi odvahu na této cestě zůstat. Moc mne potěšilo, když jsem zhruba před rokem narazila na ucelenou čtyřdílnou sérii od Petera Graye a dostalo se mi přímo od autora svolení všechny tyto útlé a tematicky řazené svazky přeložit a dát tak čtenářům možnost prostudovat si je i v češtině. Ráda bych na závěr vyjádřila své přání, aby i v naší zemi bylo jednou sebeřízení považováno za jednu z legálních možností vzdělávání. Zjistit včas, co člověka těší, naplňuje, dává mu smysl a čím zároveň může prospívat druhým je dle mého názoru zásadní, a sebeřízení s tím jde ruku v ruce.

 

 

Ukázky z knihy:

„Obrovské množství vzdělávání se odehraje ještě předtím, než dítě vkročí do školy. Nejzjevnější důkaz dětské sebevzdělávací kapacity dostupný komukoliv z nás, kdo otevře oči, vychází z pozorování dětí během prvních čtyřech nebo pěti let života. Ještě před prvními pokusy je systematicky něco učit. Pomyslete na vše, co se v tomto období naučí. Učí se chodit, běhat, skákat, šplhat. Učí se o fyzikálních zákonitostech všech předmětů ve svém dosahu a o tom, jak s nimi zacházet.Naučí se svůj mateřský jazyk, což je s jistotou jeden z nejvíce komplexních kognitivních úkolů, které lidská bytost dokáže zvládnout. Učí se základy psychologie mezilidských vztahů – jak potěšit druhé, jak je naštvat, jak dosta tto, co od nich chtějí nebo potřebují.Tohle všechno se neučí prostřednictvím poskytovaných lekcí, ale díky své vlastní volné hře, neukojitelné zvědavosti a přirozené vnímavosti vůči chování ostatních lidí. Nemůžeme je odradit od učení toho všeho ani ničeho dalšího. Leda bychom je zavřeli do skříně.“ Peter Gray

Knihu můžete koupit tady.

5 1 hlasujte
Hodnocení článku
Přihlaste se k odběru
Oznámení
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hlasů
Inline zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
Petr Dohnal
Petr Dohnal
Host
1 rok před

Díky za zveřejnění. O knize jsem nevěděl.

1
0
Těšíme se na vaše názory! Můžete komentovat...x