Martin popisuje průběh a důsledky školní inspekce a nahlíží do zákulisí takzvaných “svobodných škol” v České republice. Tím otevírá otázku, zda jsou sebeřízení a svoboda v učení vůbec možné v konvenčních systémech školství, kde, jak se zdá, jen někteří jedinci a skupiny z pozice moci určují ostatním, co je považováno za vzdělávání a co znamená svoboda.
Martin Chvosta, zakladatel Svobodné lesní mateřské a základní školy Ráj, vypráví o své cestě k založení této školy, o jejím zapsání do rejstříku ministerstva, ale především o tom, jak se při organizaci školy dozvídal, jakým způsobem státní instituce vymezují svobodu v učení, jak zaměstnanci školského systému vnímají a respektují odlišné potřeby jednotlivců a jak vynucují své představy o tom, co je správné.
Přihlásíte dítě k povinné školní docházce? Anonymní otazník pro rodiče
Odkazy a zmíněné zdroje:
Web školy Ráj https://www.svobodnalesniskola.cz
Článek o tom, zda je povinná docházka porušením práva na vzdělávání a omezením osobní svobody Právní mýty ve vzdělávání: Svoboda myšlení a právo na vzdělání – spíš iluze?
Článek o lidských právech Patří koncept lidských práv do rukou států?