Skryté kurikulum školní výuky 

Představte si typickou třídu na základní škole. Místnost plnou lavic, v nichž sedí třicet dětí, a učitel, který mezi nimi prochází. Vzpomínáte na hodiny dějepisu, kdy jste sami ještě byli součástí povinné školní docházky?

 

Svoboda jako klíčová hodnota ve vzdělávání?

Vaše učitelka možná mluvila o svobodě jako o hodnotě, která by měla být zaručena každému občanovi, včetně vás. Svoboda volného pohybu, svoboda myšlení, svoboda učení. Možná vám vyprávěla o Všeobecné deklaraci lidských práv, o Úmluvě o právech dítěte a o důležitosti umět se za svá práva postavit. Třeba vás učila o demokracii, kde má mít každý právo ovlivnit svůj život svým hlasem.

 

Mocenská dynamika ve třídě

Ale zatímco o tom všem mluvila, její neverbální projev a způsob chování mohli komunikovat o něčem úplně jiném. Byla jediná v místnosti, kdo měl moc a hlasovací právo rozhodovat o tom, co, kdy, kde a jak se bude dít. Pokud jste měli štěstí, byla jedním z učitelů, kteří vám umožnili odejít na toaletu, pokud jste potřebovali.

 

Rozdíl mezi svobodou a konvenčním školním prostředím

Ale byla také jediná, kdo měl svobodu skončit a odejít, nezúčastnit se. Právě tyto svobody jsou tím, co odlišuje útlak a donucení od dobrovolnosti, sebeřízení – svobody.

 

 

Co mladé lidi škola skutečně učí?

Co tedy mladé lidi skutečně učila? Svobodě, o které mluvila? Nebo možná také o totalitní a hierarchické kultuře, jejíž principy a hodnoty vyjadřovalo její chování v kontextu povinné školní docházky?

 

Úmysly versus nezamýšlené důsledky školní docházky

Ráda bych věřila, že povinná školní docházka je předávána z generace na generaci s úmyslem pomáhat dětem a chránit jejich zájmy. Ale nemohu se zbavit dojmu, že může mít nežádoucí účinky na jednotlivce i na celou společnost.

 

Otevření diskuse o donucení ke vzdělávání a nalézaní způsobů, jak z toho ven

Proto stále dokola otevírám diskusi o prospěšnosti povinné školní docházky a jednotného povinného obsahu vzdělávání. Existují důkazy o tom, že mladým lidem současná podoba způsobu a obsahu vzdělávání prospívají?

Jsem si jistá, že společně přijdeme na to, jak vytvářet infrastrukturu pro svobodu a sebeřízení – my, lidé. Jsme v tom přece dobří. Jak by nás jistě utvrdila Pipi Dlouhá punčocha.

 

 

Peter Gray, vývojový psycholog z Bostonské univerzity, který publikuje svůj blog Free To Learn na portálu Psychology Today, píše a přednáší o uctivých prostředích, umožňujících mladým lidem volit vlastní cesty k dospělosti, zachovat si důstojnost, objevovat své talenty a rozvíjet zájmy. 

To je také mé přání. Závěrem chci sdělit, že spolupracovat na této vizi světa mi dává hluboký smysl. Dokonce se domnívám, že mi nic jiného nezbývá, když si připustím spoluzodpovědnost za to, že děti se mnou sdílí svůj život. Námi sdílená potřeba  žít převážně spokojeně je pro mě motivací hledat a nalézat  odpovídající řešení.

Přece nedopustíme, aby školy byly přípravou na skutečný život ve světě, ve kterém děláte, co nechcete, ale věříte tomu, že to nemůžete změnit.

5 1 hlasujte
Hodnocení článku
Přihlaste se k odběru
Oznámení
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hlasů
Inline zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře
0
Těšíme se na vaše názory! Můžete komentovat...x