Příběh Leigh z centra sebeřízeného vzdělávání

Členem North Star je i Leigh Collinsová, 16 let. Letos na podzim získala první místo v soutěži matematiky na Holyoke Community College. [1]

Gratuluji Leigh a blahopřeji všem, kteří jí během posledních čtyř let podporovali. Tento okamžik slávy nám umožňuje přemýšlet o tom, jak se to stalo. Záhada? Dokonce i Leigh zprvu vysvětluje svůj úspěch jen stěží.

Leigh přišla do North Star jako třináctiletá. Zkušenostmi důkladně odrazena od vzdělávání a bojující s velmi vážnou sociální úzkostí. Když se Leigh připojila k North Star, změnila si jméno a identitu a vytvořila si intelektuální a emoční prostor, aby měla možnost poodstoupit od svých dřívějších obtíží. Leigh byla opatrná při socializaci a integraci do naší komunity.

Naštěstí Leigh byla na správném místě a její rodiče tento koncept plně přijali.

Během prvních dvou let v North Star absolvovala několik kurzů, včetně matematiky: Od jednoduchých počtů k vysoké matematice, Psychologie, Budoucnost světa, Ublížení a potrestání. Leigh vedla debatní kurz a někdy učila matematiku i ostatní dospívající. V minulém roce začala Leigh s online kurzy (MOOC) v oboru právo a ekonomie. Leigh se přesto nechtěla účastnit kurzů na našich místních vysokých školách a měla potíže s jednáním s lidmi mimo svůj domov a North Star.

Během tří let, ve věku 13 – 15 let, se Leigh vyhýbala většině světa a vytvořila si pro sebe v North Star velmi pozitivně působící komunitu. Přestože její rodiče a zaměstnanci North Star (i samotná Leigh) měli s touto situací trpělivost, stávalo se, že všichni intenzivně přemýšleli o tom, jak by se tato situace mohla vyvinout, a kdy by mohla být Leigh připravena podstoupit větší riziko. Na našich týdenních poradních schůzkách mi Leigh pravidelně říkala: „Ještě ne! Ale vedu si dobře a mám ráda svůj rozvrh!“

V loňském roce se Leigh kromě online kurzů rozhodla pro samostudium prostřednictvím klasické učebnice počítačového programování doporučené M. I. T. Cítila stále silnější potěšení z vlastního pokroku v tomto oboru. Na jaře 2019 se zaregistrovala na letní přípravný inženýrský kurz na Greenfield Community College. A co bylo pak?

Leigh v tomto kurzu prospívala a v srpnu přišla se svými rodiči do North Star, aby oznámila, že se nyní plánuje zapsat ke studiu na plný úvazek, a že je v North Star hotová!

„Ne tak rychle!“ Bránil jsem se. „Nemůžeš přece nastoupit na stálo po absolvování jednoho kurzu a takhle nás opustit!“

Leigh se nakonec letos na podzim přihlásila na tři kurzy (Chemie, Botanika a Calculus – dva z nich včetně laboratoří), nějakou dobu ještě souběžně trávila čas v North Star. Leigh získala na vysoké škole rovnou nejlepší možné výsledky. Kromě toho se Leigh zapsala k maturitní zkoušce na střední škole a získala dokonalé skóre.

I když získání perfektního skóre nehrálo v procesu Leighina vzdělávání žádnou roli, to, že se na zkoušky přihlásila a absolvovala je, bylo daleko za Leighinou komfortní zónou. Nyní prostě jen pokrčila rameny a prošla tím procesem jednoduše proto, že to chtěla.

Vedení studijní skupiny chemie Leigh učinilo kandidátkou na stipendium ve výši 3 000 dolarů na další semestr. Leigh se ucházela o pracovní stáž jako učitelka matematiky.

Když ji spatřím, jak jde kolem, vyzařuje důvěru.

Jak se to stalo? Leigh se formálně neučila matematiku tradičním způsobem. Personál North Star jí poskytl doučování nebo výuku jen vzácně… Leigh se naučila matematiku sama. Je to neuvěřitelné? A co teprve posun od útrpné ochromující sociální úzkosti k potulování se se spolustudenty po univerzitním kampusu? North Star neposkytl Leigh žádnou terapii ani jí nenabízel žádné další zvláštní strategie. Byla prostě vítána, přijata, nabídli jsme jí naši komunitu a zajímali se o to, kým pro sebe je a jak si vede. Po tři léta.

Leigh je 16 let a byla by v prvním ročníku na střední škole, kdyby tam byla zůstala a procházela postupně každým ročníkem.

Vím, že mnozí z vás mají dostatek informací a věří v sebeřízené vzdělávání. Důvěřujete mladým lidem, že rostou svým vlastním tempem a sami hledají smysluplné výzvy.

Pro ty z vás, kteří jsou skeptičtí, je možné nazvat Leighin příběh “zázrakem”. S výjimkou dvou věcí; Za prvé, je nepravděpodobné, že by se Leighin příběh odehrál stejně, kdyby bývala zůstala v konvenční škole. A za další, navzdory poetičnosti mé eseje je její příběh v podstatě obyčejný! Mnoho dospívajících a absolventů North Star mají podobné příběhy.

Pro mě se jedná o běžný příběh hodný oslavování. Nabízí totiž naději a optimismus lidskosti. Je to krásný příklad odolnosti. Můžeme skutečně zobecnit od Leigh k ostatním a očekávat, že nabídneme-li a poskytneme-li trpělivost, podporu a přijetí, stanou se tím nejcennějším, co můžeme dát.


[1] North Star je centrum sebeřízeného vzdělávání v Sunderlandu, USA.


TEDx video School is optional z r. 2013, Ken Danford. Video je v Aj.

Autor: Ken Danford, název originálu Celebrate Success! But Can You Explain It? The story of one North Star member poses a pleasant riddle.

Překladatel: Michaela Řeřichová

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

Skryté kurikulum I. Vystoupení z komfortní zóny

Když si myslíme, že motivujeme druhého člověka, aby vystoupil z komfortní zóny, neznamená to nutně, že ho tím učíme vystupovat z komfortní zóny. Když ho přimějeme dělat

Proč se děti učí?

Jsem v kontaktu s dětmi a mladými lidmi. Měla jsem možnost poznat mnoho škol. Některé školy se snaží o různé inovativní způsoby vzdělávání, prezentují se jako prostředí založená na