Lidé po celém světě podporují proměnu způsobu vzdělávání (změnu vzdělávacího paradigmatu). Lidé učící se důvěře v sebe i děti a mladé lidi.

Věříme, že dobrovolné vzdělávání a respektující přístup založený na principu neagrese (NAP, non-agression principle) má potenciál učinit ze světa zcela odlišné prostředí pro život lidí.
 

Jste vítáni, pročítejte se tímto webem, připojte se k lidem tvořícím síť sebeřízeného vzdělávání, organizujte vlastní iniciativy, inovujte, sdílejte s námi vaše vlastní nápady, myšlenky, ideje nebo spolupracujte na kampani za sebeřízené vzdělávání.

Naším společným cílem je svět, kde lidé žijí vzdělávací svobodu.

Lidé zajišťující správu tohoto webu, podporující členy Aliance, koordinující osvětové projekty a strategie advokacie, sdílející zkušenosti se sebeřízeným vzděláváním a lidé veřejně deklarující svůj postoj ke vzdělávání jsou;

Gabriela Ježková

Motto: „Změnou, kterou ve světě hledáme, se musíme stát my sami.“
Mahátma Gándhí

Narodila jsem se v Brně, kde jsem šla poprvé do školky a školy, dále na gymnázium a PdF MU. Abych nevypadla ze cviku, hned po státnicích jsem navázala v rámci celoživotního vzdělávání na rozšiřující studium speciální pedagogiky, které jsem úspěšně ukončila závěrečnou zkouškou z etopedie, psychopedie, specifických poruch učení a integrativní speciální pedagogiky.

Stále jsem učila, doučovala, vedla kroužky, tábory, spolupracovala se vzdělávacími organizacemi, až jsem jednoho dne založila svou vlastní neziskovku. Postupně se začal vracet můj velký sen z dětství o tom, že si jednou založím „vlastní“ školu. Pustila jsem se tedy do práce a školu založila.

Jiří košárek

Jsem spoluzakladatelem Aliance pro sebeřízené vzdělávání a zakladatelem projektu SvobodaUčení.cz. Věnuji se osvětě sebeřízeného vzdělávání, pro které legislativa České republiky nevytváří podmínky. Přeji si, aby se sebeřízené vzdělávání stalo legitimní možností pro všechny, kteří se tak chtějí vzdělávat.​

Michaela Řeřichová

Vyrůstala jsem jako tzv. sociálně znevýhodněné dítě. Pro mě, jak by si mnozí lidé přáli, tu měla být povinná školní docházka, abych nepropadla sociálním sítem a vymanila se z ohrožení sociálním vyloučením. Nestalo se. Naopak, škola zasadila další rány mojí sebeúctě a lásce ke světu znalostí i k lidem. Svého času a života jsem se ujala, jakmile jsem měla možnost mít na ně vliv. Abych pomáhala “dětem ulice”, jakým jsem byla já, pracovala jsem v nízkoprahových centrech pro mladé lidi. Dětství, škola, podnikání, práce s dětmi i rodičovství mi umožnily poznání, že sebeřízení umožňuje lidem dát vlastní smysl životu i vzdělávání, protože je při něm možné naplňování základních lidských potřeb a zachovat vnitřní motivaci k učení.

Proto pracuji na projektu inkluzivních sociálně vzdělávacích center. Na vytvoření legislativního rámce umožňujícího námi navržené služby poskytovat i na konkrétní podobě jednoho z center v Praze.

Spluvytvořila jsem Facebookovou skupinu určenou výhradně mladým lidem | dětem, Škola je možnost, život jsi ty! a skupinu pro rodiče, učitele a další lidi, kteří se podporují v důvěře dětem, Škola je jen jedna z možností. Zvu vás do skupin i ke sledování YouTube kanálu Důvěřujeme dětem, pro který točíme s Jirkou Košárkem.

Dalším vznikajícím projektem na němž pracuji je “dobrodružné hřiště” v Praze, inspirované Adventure Playgrounds ve světě. Chcete-li se zapojit nebo se o projektech dozvědět víc, napište mi nebo zavolejte na +420 731513830.

Podporovat lidi v sebeřízeném vzdělávání mě naplňuje. Proto jsem spoluzaložila Alianci a věnuji se advokacii sebeřízeného vzdělávání, přednáším, beseduji a organizuji osvětové akce, mediální strategie a advokační činnost Aliance.

Milota kadaňková

Mimo jiné jsem máma dvou synů. Na cestě jejich vzděláváním jsem se často cítila bezmocně, dostupné vzdělávací možnosti nebyly vyhovující, měla jsem málo informací, setkávala jsem se jen zřídka s lidmi, kteří by brali ohled na to, jak se děti cítí ve škole i doma.

Jsem zastáncem sebeřízení, způsobu života, kde má každý, včetně dětí a mladých lidí, možnost řídit svůj život. Každý, včetně dětí, by měl mít možnost rozhodovat o svém vzdělávání, o tom, co chce dělat.

Přeju si pro děti nacházet a tvořit takové možnosti vzdělávání, aby vyhovovaly jejich potřebám a potřebám rodin. Proto je mým cílem šíření informací o sebeřízeném vzdělávání a prosazení jeho legitimity.
Přeju si, abychom si mohli na svobodu přestat hrát a mohli ji žít.

Spoluzaložila jsem Facebookovou skupinu Škola je jen jedna z možností, je určena rodičům a všem ostatním, kteří hledají podporu v důvěře dětem a inspiraci ke vzdělávání. Zvu vás do ní.

Petra Pokorná žádníková

Jsem vystudovaná učitelka. S oblibou ale říkám, že jsem musela hodně z toho, co jsem se naučila o dětech na hodinách psychologie a o způsobu, jakým se učí, zapomenout. Učila jsem pár let na základní umělecké škole angličtinu a češtinu. Šla jsem do toho s obrovským nadšením, ale časem jsem přišla na to, že mnoho mých představ se ani v nejmenším neshoduje s realitou.

S narozením dětí jsem si postupně začala uvědomovat, že jsou i jiné cesty než klasické školství a klasická výchova. Ta moje vedla přes Montessori, Respektovat a být respektován, Naomi Aldort až po Johna Holta, Petera Graye a unschooling. Až tady vše zapadlo tam, kam má a já se konečně cítím dobře v tom, co dělám.

Důvěra v děti a jejich touhu učit se a stát se součástí společnosti, důvěra v přirozený chod věcí a v načasování v ten správný moment, důvěra ve schopnost sebeřízení každého jedince – to jsou věci, které mi dávají smysl a kterým věřím.

Jsem máma tří kluků, velký zastánce sebeřízeného vzdělávání, spoluzakladatelka Liberecké Sudbury školy a moc ráda se věnuji psaní, zejména na téma sebeřízeného vzdělávání.
 
 

Zdeňka Šíp Staňková

Jsem Zdeňka. Miluji svobodu, Pipi Dlouhou punčochu, cestování a zmrzlinu. Jsem taky matka tří dětí, propagátorka unschoolingu, sebeřízeného vzdělávání, dobrovolnosti a informovanosti v oblasti práv dětí a rodičů ve vzdělávání. Od roku 2012 se podílím na rozvoji iniciativy SvobodaUčení.cz. Píšu blog s názem Děti jsou taky lidi, točím videa, přednáším a beseduji.

Markéta Čermáková

Sním o zdravé, svobodné společnosti, kde se sebeřízeně vzděláváme, rozvíjíme své talenty a respektujeme ostatní. Sním o společnosti, kde násilí je jen nouzovým prostředkem, nikoli běžnou součástí lidského jednání. Ano, taková společnost nevznikne jen tak a dost možná je nemožné si tento sen splnit. Dává mi ale smysl se alespoň pokusit a vydat se na cestu za laskavějším světem.

Díky dalším lidem, kteří mě podporují, mohu pomáhat těm, kteří se nemají na koho obrátit. Zlepšovat svět skrze jednotlivce se může zdát zdlouhavé, ale stojí to za to. Stejně tak stojí za to pomáhat, aby krizové situace vůbec nemusely nastat, či podporovat změnu na systémové úrovni.

Hlavním účelem spolku Komunikuji z. s., který jsem založila, je PODPOROVAT KVALITNÍ KOMUNIKACI, jakožto nástroj pro vytváření lepšího prostoru ke svobodnému a mírumilovnému životu. Komunikujme sami se sebou, komunikujme se světem okolo. Použijme komunikaci jako konstruktivní řešení situací v našem životě.

Přejete si veřejně deklarovat Vaši podporu sebeřízenému vzdělávání? Přidáme sem i Vaši fotografii s textem o Vás. Napište nám na info@seberizenevzdelavani.cz