Search

Vnitřní svoboda dětí

V diskuzích o svobodě dětí se setkávám s názory, že děti jsou přirozeně vnitřně svobodné, nezávislé na vnějších vlivech, a že jejich vnitřní svoboda je dokonce ochrání před dopady mocenského přístupu dospělých, včetně těch, které jsou zakotveny v kultuře a společenských normách. Cílem tohoto článku

Číst dál...

Mýtus svobody ve vzdělávání

Poděkování a výzva k ochraně našich hodnot Potřebuji vyjádřit hluboké uznání všem, včetně mých blízkých, kteří s odvahou zakládají školy a vzdělávací centra nebo se snaží jinak přispívat hnutí za svobodu a sebeřízení. Vaše neúnavná snaha inspiruje a přináší naději na skutečnou svobodu. Přeji si však,

Číst dál...

Jsme lháři

Lžeme, abychom nezranili city ostatních, skryli skutky, abychom udělali dojem, abychom se vyhnuli důsledkům, ze strachu z konfliktů. Hrajeme sociální hry. Lžeme všichni a možná víc, než si dokážeme připustit. V oblasti výchovy a vzdělávání lžeme třeba tehdy, když si o sobě přejeme vyprávět

Číst dál...

Soft skills výborný. U hard skills mám trochu pochybnosti.

“Soft skills výborný. Kdo by v tomhle věku dokázal tak skvěle odpovídat na kameru? U hard skills mám trochu pochybnosti, vzhledem k tomu, že rozhodnutí je pokračovat dál žít v bublině svobodné školy i jako zaměstnanec. Každopádně, přeju hodně dalších úspěchů. Potřebujeme vidět víc úspěšných

Číst dál...

Daniel Greenberg, Konečně svobodný

Daniel Greenberg (Sudbury Valley School), přeložená část z knihy Konečně svobodný*á přeložil Jakub Václavovič A’ritmetika přede mnou seděl tucet chlapců a dívek ve věku od devíti do dvanácti let. Týden předtím mě požádali, abych je naučil počítat. Chtěli se naučit sčítat, odčítat

Číst dál...

Je potřebný soulad změn ve vzdělávání s vědeckými poznatky

Uveřejňujeme podnět PhDr. Jany Nováčkové, CSc. zaslaný 28. 8. 2023 Národnímu konventu o vzdělávání. Vnímám toto vážené shromáždění jako jednu z klíčových platforem pro diskusi a nalezení reálných možností pro naplňování cílů vzdělávání, deklarovaných v základních státních dokumentech: zvyšovat kompetence dětí rozvíjet jejich individuální potenciál a kreativitu

Číst dál...

Zdraví prostřednictvím mezilidského vztahu a volné hry

Když někoho něco trápí, často odkazuji na potenciál volné hry (free play), stavů plynutí (flow states), proces učení, přirozenou odolnost člověka, jeho schopnost uzdravovat se a především na mezilidský vztah, který je ostatně klíčový v mnoha vývojových a vztahových terapiích.   Hra jako

Číst dál...

Dospívání ve svobodné škole Donum Felix | video

Poslechněte si jedinečný příběh Valerie, její autentické vyprávění dospívajícího v respektující rodině a na základní škole Donum Felix, která dětem umožňuje sebeřízené vzdělávání. Čerstvá maturantka střední svobodné demokratické školy Donum Felix odpovídá na nejčastější otázky jako: Připraví se děti na přijímací zkoušky

Číst dál...

PŘÍŠTÍ GENERACE UŽ TO BUDE MÍT ÚPLNĚ JINAK

Přemýšlím o tom, že i v komunitách příznivců respektujícího přístupu a sebeřízeného vzdělávání může být výzvou odlišit důvěru a respekt od nároků a očekávání. Ostatně, kdo z nás měl možnost se to naučit? Měli jste možnost na vlastní kůži zažít respektující přístup v průběhu dospívání? Mohli jste si

Číst dál...

Důkaz, že sebeřízené vzdělávání funguje, Peter Gray

Tato kniha je souborem upravených esejí, které Peter Gray publikoval na svém blogu v rámci časopisu Psychology Today. Jde o první do češtiny přeloženou publikaci ze čtyřdílné série, která se zabývá tématem sebeřízeného vzděláváni. Další tři knihy budou časem v češtině k dispozici také

Číst dál...

Skryté kurikulum školní výuky 

Představte si typickou třídu na základní škole. Místnost plnou lavic, v nichž sedí třicet dětí, a učitel, který mezi nimi prochází. Vzpomínáte na hodiny dějepisu, kdy jste sami ještě byli součástí povinné školní docházky?   Svoboda jako klíčová hodnota ve vzdělávání? Vaše

Číst dál...

Vysvědčení pro státní gymnázium v Praze

Rozhovor s maturantkou Sárou si nenechte ujít, pokud přemýšlíte, kam poslat své dítě na střední školu nebo jste student základní školy, který se chystá na přijímací zkoušky na střední. Možná jste učitel, ředitel, zřizovatel střední školy nebo tvůrce legislativy, který se

Číst dál...

Smysly a nesmysly o závislosti na videohrách

Co nám ve skutečnosti říká výzkum o vlivu videoher na mozek? „JE TO DIGITÁLNÍ HEROIN: JAK OBRAZOVKY DĚLAJÍ Z DĚTÍ PSYCHOTICKÉ ZÁVISLÁKY.“ Tohle je dramatický a do očí bijící titulek článku v New York Post (autorem je Dr. Nicholas Kardaras), který mi krátce po

Číst dál...

Interview s umělou inteligencí #2 | Vzdělávání bez státu

V minulém rozhovoru jsme se bavili o sebeřízeném vzdělávání. Tentokrát bych chtěl probrat třaskavé téma i mezi příznivci sebeřízeného vzdělávání povinnou školní docházku a vzdělávání bez státu. Popiš vzdělávací systém bez státu Vzdělávací systém bez státu by byl takový, v němž by vzdělávání nebylo

Číst dál...

O časopisu American Journal of Play

American Journal of Play je recenzovaná multidisciplinární publikace, která slouží jako fórum pro diskusi o historii, vědě a kultuře hry. Časopis, který vydává třikrát ročně The Strong museum v Rochesteru ve státě New York, obsahuje články, rozhovory a recenze knih psané pro širokou čtenářskou

Číst dál...

Co si takhle přestat stěžovat?

Co si takhle přestat stěžovat? Na učitele, na RVP, na zákony, na rodiče? Co si přestat stěžovat, že něco nejde… … že já bych jako učitelka změnu moc chtěla, ale rodiče jsou takoví a takoví a vlastně jim to takhle vyhovuje… případně

Číst dál...

Nebezpečná poslušnost

Diskutují s vámi vaše děti? Zpochybňují čas od času vaše pohledy na věc? S odpovědí “protože sem to řek” by se nikdy nespokojily? Buďte za to vděčni. Je to dobře! Možná jim svou ochotou diskutovat a uznat vlastní chybu a omylnost dáváte do života

Číst dál...

Odkud skutečně pochází produktivita pracovníků

Během dne, který jsem trávil spolu s Ericem Hanushkem se mě opakovaně ptal: „Pokud rostoucí produktivita pracovníků nepochází ze vzdělávání, odkud pochází?“ Dobrá otázka. V premoderním světě byli pracovníci málo vzdělaní a měli nízkou produktivitu. V moderním světě mají pracovníci mnoho vzdělání a vysokou produktivitu.

Číst dál...

Skryté kurikulum vystoupení z komfortní zóny

Motivovat druhého člověka, aby vystoupil z komfortní zóny, nemusí nutně znamenat, že ho učíme vystupovat z komfortní zóny. Když někoho přimějeme dělat něco, co sám nechtěl, může se tím například učit dělat věci, které mu nedávají smysl, nebo přispívat druhým na úkor

Číst dál...

Rok “volna” po skončení základní školy…

Je to příliš kacířská myšlenka? Nechte ji doznít… a představte si svět, kde je i tahle možnost úplně v pořádku. Představte si, že vy nebo vaše dítě skončí základku a buďto se přímo rozhodne, že si chce dát rok pauzu a prostor pro hledání sebe

Číst dál...

Proč se děti učí?

Jsem v kontaktu s dětmi a mladými lidmi. Měla jsem možnost poznat mnoho škol. Některé školy se snaží o různé inovativní způsoby vzdělávání, prezentují se jako prostředí založená na respektujícím a individuálním přístupu. Přesto téměř ve všech školách pozoruji učení založené na vnější motivaci. Sleduji,

Číst dál...

Otevřený dopis Šance pro vzdělávání

Vážení členové vlády, poslanci a senátoři, dosud jsou dětem a mladým lidem předepsány formy a očekávané výstupy vzdělávání. Jsme zklamáni, když děti ztrácí vnitřní motivaci a vzdělávání jim nedává smysl. Postrádáme důvěru ve schopnosti rodičů, dětí a mladých lidí rozhodovat o svém vzdělávání a řešit důsledky vlastních

Číst dál...

Patří koncept lidských práv do rukou států?

Státní instituce a jednotlivci   Státní instituce se neptají každého jednotlivého člověka, kdo jsi, co cítíš a co potřebuješ. Pocity i potřeby konkrétních lidí se ztrácí v rozhodnutích mocných. Tito a další lidé jsou si toho vědomi. A vy?   Myšlenka lidských práv   Začlenění myšlenky

Číst dál...

Rozhodování

Listí na stromech už ztrácelo svou barvu, postupně se ochlazovalo a starostliví rodiče dbali, aby jejich děti na hřišti byly teple oblečené. Lidé se procházeli po pískových cestách, mnohdy s kočárkem nebo pejskem, někteří chvílemi posedávali na lavičkách a užívali si poslední slunečné

Číst dál...

Sebeřízené vzdělávání v ČR. Je to možné?

„Legislativní rámec už je. Školský zákon, prostřednictvím Rámcových vzdělávacích programů, poskytuje vysokou míru autonomie školám a existují svobodné školy. Navíc máme právo na domácí vzdělávání.” Autor citátu vyjadřuje stále běžnou představu o současných právních předpisech upravujících vzdělávání v ČR. Jedním z cílů Aliance pro

Číst dál...

Příběh Leigh z centra sebeřízeného vzdělávání

Členem North Star je i Leigh Collinsová, 16 let. Letos na podzim získala první místo v soutěži matematiky na Holyoke Community College. [1] Gratuluji Leigh a blahopřeji všem, kteří jí během posledních čtyř let podporovali. Tento okamžik slávy nám umožňuje přemýšlet o tom, jak

Číst dál...

Limity důvěry dětem

Dětem by mělo být důvěřováno v rozhodování o zásadních otázkách týkajících se jejich vzdělávání – života. Toto stanovisko dokonce oficiálně zastávají vládní i nevládní organizace podporující a pracující na vymáhání práv dětí. Jaká je praxe? [1] Sebeřízené vzdělávání vyžaduje, aby dospělí věřili dětem. Tato

Číst dál...

Legální možnost vzdělávat se jinak než prostřednictvím škol, je vyjádřením faktu, že v dnešní době se lidé mají možnost nejlépe rozvíjet a vzdělávat vlastním způsobem.

Jako malá jsem chodila moc ráda do školy. Byla jsem „celkem chytrá“ a rychle jsem si „dělala přátele“. Vždy jsem se naučila to, co bylo v danou chvíli „potřeba“. Samozřejmě byly předměty, které mi nešly, a do dneška všechna pravidla českého pravopisu neznám,

Číst dál...

Otevřený dopis Liberecké Sudbury školy

Vážení zákonodárci, obracím se na vás jménem naší komunitní Liberecké Sudbury školy. v současné době v naší zemi zákon ukládá povinnost školní docházky v rámci základního vzdělávání. Dále ve výjimečných případech schválených ředitelem školy umožňuje plnit povinnou školní docházku způsobem individuálního vzdělávání,

Číst dál...

Sebeřízené vzdělávání umožňuje vznik mnoha nových forem škol a snad nevyčerpatelné zdroje možností, jak naplňovat svůj život nejen vědomostmi.

Jako žena, která si před několika lety prošla povinnou školní docházkou, jako matka 8letého synka, který se učí v rámci individuálního vzdělávání, podporuji autonomii lidí a jejich cestu k odstraňování překážek sebeřízenému vzdělávání jako legitimní volby ve vzdělávání. Ano, slovo volba je pro

Číst dál...

V Sudbury škole nevyrůstají poslušní nádeníci

Ano, na fotkách, které sdílíme na Facebooku, je často vidět rukodělná tvorba nejrůznějšího druhu, dovádění venku, tanec, skákání na trampolíně, turnaj ve fotbálku nebo třeba účast na společném úklidu… výsledky a průběh hmatatelných činností (resp. jejich zlomek). To se fotí dobře.

Číst dál...

Kdo je zodpovědný, jak se stát změnou aneb Odpovídá povinná školní docházka potřebám dětí? | #05

Povinná školní docházka může paradoxně představovat překážku k dosažení plnohodnotné gramotnosti. Tento fenomén může přispívat k prohlubování sociálních rozdílů, znevýhodnění a dokonce i sociálnímu vyloučení.   Děti, které jsou povinny navštěvovat konvenční školy, často ztrácí svou vnitřní motivaci k učení a zkoumání světa. Důvodem je, že

Číst dál...

Financování, rovný přístup a spravedlnost aneb Odpovídá povinná školní docházka potřebám dětí? | #04

Financování sociálních a vzdělávacích služeb: Překonání výzev dotačního systému   V současné době se sociální a vzdělávací služby často financují prostřednictvím státních dotací. Tento systém však přináší řadu problémů a výzev, které mohou vést k neefektivitě a plýtvání zdroji. Tento článek se zaměřuje na způsoby

Číst dál...