Sebeřízení a svoboda možná skutečně nejsou pro vás, lidi
Proč pro mě vzdělávání ztrácí smysl V poslední době jsem si častěji uvědomovala, že investovat čas a energii do vzdělávání, jak je dnes obecně chápáno, pro mě ztrácí smysl. Je to tím, že vzdělávání je neoddělitelně spojeno se školským systémem, který
Vnitřní svoboda dětí
V diskuzích o svobodě dětí se setkávám s názory, že děti jsou přirozeně vnitřně svobodné, nezávislé na vnějších vlivech, a že jejich vnitřní svoboda je dokonce ochrání před dopady mocenského přístupu dospělých, včetně těch, které jsou zakotveny v kultuře a společenských normách. Cílem tohoto článku
Mýtus svobody ve vzdělávání
Poděkování a výzva k ochraně našich hodnot Potřebuji vyjádřit hluboké uznání všem, včetně mých blízkých, kteří s odvahou zakládají školy a vzdělávací centra nebo se snaží jinak přispívat hnutí za svobodu a sebeřízení. Vaše neúnavná snaha inspiruje a přináší naději na skutečnou svobodu. Přeji si však,
Inspekce, byrokracie, dotace, zákulisí “svobodné školy” v systému školství
Martin popisuje průběh a důsledky školní inspekce a nahlíží do zákulisí takzvaných “svobodných škol” v České republice. Tím otevírá otázku, zda jsou sebeřízení a svoboda v učení vůbec možné v konvenčních systémech školství, kde, jak se zdá, jen někteří jedinci a skupiny z pozice moci určují ostatním, co
Právní mýty ve vzdělávání: Svoboda myšlení a právo na vzdělání – spíš iluze?
Setkávám se s názorem, že stát povinnou školní docházkou porušuje ústavní i jiná práva. Diskutuje se například o tom, zda povinná školní docházka v České republice může naplňovat skutkovou podstatu trestného činu omezování osobní svobody podle § 171 trestního zákoníku. Jak to vidím, stát
Sebeřízené vzdělávání a sport? Tomáš Svoboda v podcastu Důvěřujeme dětem
Tomáš Svoboda, reprezentant ve vytrvalostních vícebojích, trenér a učitel vás vtáhne do světa pohybu, sebeřízení, osobního růstu a svobody. Bratři Svobodovi plánují založení základní školy se zaměřením na sport. Bude podporovat sebeřízené vzdělávání? Tomáš začíná introspektivním pohledem na svou identitu. Sdílí své
Výzva Výboru OSN. Přístup ke vzdělávání není totéž co nucení ke školní docházce
Aliance pro sebeřízené vzdělávání z. s. se připojuje k výzvě z 30. mezinárodní konference o demokratickém vzdělávání (IDEC) 2023 v Nepálu. Vyzvala Výbor OSN pro práva dítěte (CRC), aby objasnil, že „povinné vzdělávání“ znamená záruku všeobecného přístupu ke vzdělání a neznamená nutit dítě chodit do školy.
Jak děti získávají “akademické” dovednosti bez formálního vyučování
„Takže, rodiče, nemusíte si dělat starosti s tím, jak se vaše děti naučí matematiku. Pokud mají možnost svobodně si hrát, budou si pravděpodobně hrát i s matematikou a bude je těšit objevování jejích schémat. Pokud žijí skutečný život, jehož součástí jsou i čísla a různé výpočty,
Národní konvent o vzdělávání aneb Probíhá mezigenerační dialog a vzájemně dobrovolná spolupráce mezi generacemi?
Jak byste poznali, že probíhá mezigenerační dialog o vzdělávání? Existovalo by něco, co by se podobalo Národnímu konventu o vzdělávání, kdyby byla standardem vzájemně dobrovolná spolupráce mezi generacemi? Kdo by byl na seznamu členů takové platformy? Také se nemůžete ubránit dojmu, že
Jsme lháři
Lžeme, abychom nezranili city ostatních, skryli skutky, abychom udělali dojem, abychom se vyhnuli důsledkům, ze strachu z konfliktů. Hrajeme sociální hry. Lžeme všichni a možná víc, než si dokážeme připustit. V oblasti výchovy a vzdělávání lžeme třeba tehdy, když si o sobě přejeme vyprávět
Pět klíčových poznatků neurovědy o hře aneb Jak žáci přicházejí o wellbeing a duševní zdraví?
Neurobiologický význam hry 1. Hra je součástí neurobiologie všech savců. 2. Hra je jedním ze sedmi primárních emočních systémů, které jsou v lidském mozku předprogramovány. 3. Herní obvody (neboli herní systém) ve středním mozku jsou klíčové pro zapojení mozkové kůry (horní
Soft skills výborný. U hard skills mám trochu pochybnosti.
“Soft skills výborný. Kdo by v tomhle věku dokázal tak skvěle odpovídat na kameru? U hard skills mám trochu pochybnosti, vzhledem k tomu, že rozhodnutí je pokračovat dál žít v bublině svobodné školy i jako zaměstnanec. Každopádně, přeju hodně dalších úspěchů. Potřebujeme vidět víc úspěšných
Daniel Greenberg, Konečně svobodný
Daniel Greenberg (Sudbury Valley School), přeložená část z knihy Konečně svobodný*á přeložil Jakub Václavovič A’ritmetika přede mnou seděl tucet chlapců a dívek ve věku od devíti do dvanácti let. Týden předtím mě požádali, abych je naučil počítat. Chtěli se naučit sčítat, odčítat
Je potřebný soulad změn ve vzdělávání s vědeckými poznatky
Uveřejňujeme podnět PhDr. Jany Nováčkové, CSc. zaslaný 28. 8. 2023 Národnímu konventu o vzdělávání. Vnímám toto vážené shromáždění jako jednu z klíčových platforem pro diskusi a nalezení reálných možností pro naplňování cílů vzdělávání, deklarovaných v základních státních dokumentech: zvyšovat kompetence dětí rozvíjet jejich individuální potenciál a kreativitu
Zdraví prostřednictvím mezilidského vztahu a volné hry
Když někoho něco trápí, často odkazuji na potenciál volné hry (free play), stavů plynutí (flow states), proces učení, přirozenou odolnost člověka, jeho schopnost uzdravovat se a především na mezilidský vztah, který je ostatně klíčový v mnoha vývojových a vztahových terapiích. Hra jako
Dospívání ve svobodné škole Donum Felix | video
Poslechněte si jedinečný příběh Valerie, její autentické vyprávění dospívajícího v respektující rodině a na základní škole Donum Felix, která dětem umožňuje sebeřízené vzdělávání. Čerstvá maturantka střední svobodné demokratické školy Donum Felix odpovídá na nejčastější otázky jako: Připraví se děti na přijímací zkoušky
PŘÍŠTÍ GENERACE UŽ TO BUDE MÍT ÚPLNĚ JINAK
Přemýšlím o tom, že i v komunitách příznivců respektujícího přístupu a sebeřízeného vzdělávání může být výzvou odlišit důvěru a respekt od nároků a očekávání. Ostatně, kdo z nás měl možnost se to naučit? Měli jste možnost na vlastní kůži zažít respektující přístup v průběhu dospívání? Mohli jste si
Důkaz, že sebeřízené vzdělávání funguje, Peter Gray
Tato kniha je souborem upravených esejí, které Peter Gray publikoval na svém blogu v rámci časopisu Psychology Today. Jde o první do češtiny přeloženou publikaci ze čtyřdílné série, která se zabývá tématem sebeřízeného vzděláváni. Další tři knihy budou časem v češtině k dispozici také
Skryté kurikulum školní výuky
Představte si typickou třídu na základní škole. Místnost plnou lavic, v nichž sedí třicet dětí, a učitel, který mezi nimi prochází. Vzpomínáte na hodiny dějepisu, kdy jste sami ještě byli součástí povinné školní docházky? Svoboda jako klíčová hodnota ve vzdělávání? Vaše
Vysvědčení pro státní gymnázium v Praze
Rozhovor s maturantkou Sárou si nenechte ujít, pokud přemýšlíte, kam poslat své dítě na střední školu nebo jste student základní školy, který se chystá na přijímací zkoušky na střední. Možná jste učitel, ředitel, zřizovatel střední školy nebo tvůrce legislativy, který se
Slepé skrvny aneb Je unschooling totéž, co sebeřízené vzdělávání a svoboda?
Tuto otázku často slýchávám na besedách a dalších akcích, kde jsou tématy svoboda ve výchově a v učení. Proto jsem se rozhodla své myšlenky sepsat a nabídnout. Moje první reakce je vždy pokusit se pochopit, na jaké otázky v podstatě hledá odpovědi ten, kdo se
Je to velký rozdíl… Když jsem před mateřskou učila češtinu a angličtinu na základní škole
Je to velký rozdíl… Když jsem před mateřskou učila češtinu a angličtinu na základní škole, měla jsem před sebou třídu +/- 20 dětí, pro které jsem s nadšením chystala své hodiny. Tenkrát jsem ještě úplně nepřikládala valnou důležitost vnitřní motivaci, a proto jsem
Kdy jste si přestali hrát? O hře a učení dospívajících
Musím zvážnět a dospět! Bylo mi patnáct, právě jsem se chystala na střední školu a myslela jsem si, že je důležité začít se chovat “dospěleji” – plně investovat do studia, známek a budoucnosti. Myslela jsem si také, že to znamená přestat si hrát
Smysly a nesmysly o závislosti na videohrách
Co nám ve skutečnosti říká výzkum o vlivu videoher na mozek? „JE TO DIGITÁLNÍ HEROIN: JAK OBRAZOVKY DĚLAJÍ Z DĚTÍ PSYCHOTICKÉ ZÁVISLÁKY.“ Tohle je dramatický a do očí bijící titulek článku v New York Post (autorem je Dr. Nicholas Kardaras), který mi krátce po
Ve vztazích může být respekt ještě důležitější než láska
Láska není vše, co potřebujete, ani vše, co potřebuje váš manžel nebo vaše dítě; zvažte respekt. Kdybyste se mě zeptali, jestli mě rodiče milují, musel bych se zastavit a zamyslet. V rodině, ve které jsem vyrůstal, se slovo “láska” používalo spíše
Interview s umělou inteligencí #2 | Vzdělávání bez státu
V minulém rozhovoru jsme se bavili o sebeřízeném vzdělávání. Tentokrát bych chtěl probrat třaskavé téma i mezi příznivci sebeřízeného vzdělávání povinnou školní docházku a vzdělávání bez státu. Popiš vzdělávací systém bez státu Vzdělávací systém bez státu by byl takový, v němž by vzdělávání nebylo
Interview s umělou inteligencí #1 | O sebeřízeném vzdělávání
Dobrý den, rád tě poznávám. Mohl by ses nám nejprve představit? Dobrý den, jsem Assistant, velký jazykový model vytvořený společností OpenAI. Jsem zde, abych Vám mohl pomoci s Vašimi dotazy nebo odpovědět na jakékoli otázky, na které mám odpovědi. Nejsem schopen
“Děti se musí vymanit z područí učebních osnov.”
Přečtěte si vyprávění jedné žákyně ze Skotska o beznaději života na střední škole, za které získala národní cenu za psaní. Harriet Sweatmanová Horda hrbáčů se hrbí dál a vleče nohy po školní cestě. Srdce mají těžká a školní brašny ještě těžší, ale co
O časopisu American Journal of Play
American Journal of Play je recenzovaná multidisciplinární publikace, která slouží jako fórum pro diskusi o historii, vědě a kultuře hry. Časopis, který vydává třikrát ročně The Strong museum v Rochesteru ve státě New York, obsahuje články, rozhovory a recenze knih psané pro širokou čtenářskou
Co si takhle přestat stěžovat?
Co si takhle přestat stěžovat? Na učitele, na RVP, na zákony, na rodiče? Co si přestat stěžovat, že něco nejde… … že já bych jako učitelka změnu moc chtěla, ale rodiče jsou takoví a takoví a vlastně jim to takhle vyhovuje… případně
Nebezpečná poslušnost
Diskutují s vámi vaše děti? Zpochybňují čas od času vaše pohledy na věc? S odpovědí “protože sem to řek” by se nikdy nespokojily? Buďte za to vděčni. Je to dobře! Možná jim svou ochotou diskutovat a uznat vlastní chybu a omylnost dáváte do života
Vina a poslušnost: Dva strážci vašeho vnitřního žaláře
Iniciace agrese a obrana. Vnímáte a chápete rozdíly? Když dospělí projevují agresivní chování vůči dětem, ty se často brání a vymezují své hranice. Až příliš často se však setkávám s tím, že někdo na bránící se dítě reaguje slovy: „Přestaň, nech toho. Nedělej
Yvette Tulip Hlaváčová: Za proměnu vděčím svým dětem, unschoolingu a svému muži
Rozhovor se světovou rekordmankou, českou reprezentantkou v dálkovém plavání, držitelkou řady titulů Yvette Tulip Hlaváčovou. “Nebyla jsem připravena na školu ani na sport. Nechtěla jsem soupeřit a prokazovat své hodnoty. Byla jsem nevinné dítě. Za proměnu vděčím svým dětem, unschoolingu a svému muži.”
Odkud skutečně pochází produktivita pracovníků
Během dne, který jsem trávil spolu s Ericem Hanushkem se mě opakovaně ptal: „Pokud rostoucí produktivita pracovníků nepochází ze vzdělávání, odkud pochází?“ Dobrá otázka. V premoderním světě byli pracovníci málo vzdělaní a měli nízkou produktivitu. V moderním světě mají pracovníci mnoho vzdělání a vysokou produktivitu.
Skryté kurikulum vystoupení z komfortní zóny
Motivovat druhého člověka, aby vystoupil z komfortní zóny, nemusí nutně znamenat, že ho učíme vystupovat z komfortní zóny. Když někoho přimějeme dělat něco, co sám nechtěl, může se tím například učit dělat věci, které mu nedávají smysl, nebo přispívat druhým na úkor
Rok “volna” po skončení základní školy…
Je to příliš kacířská myšlenka? Nechte ji doznít… a představte si svět, kde je i tahle možnost úplně v pořádku. Představte si, že vy nebo vaše dítě skončí základku a buďto se přímo rozhodne, že si chce dát rok pauzu a prostor pro hledání sebe
Proč se děti učí?
Jsem v kontaktu s dětmi a mladými lidmi. Měla jsem možnost poznat mnoho škol. Některé školy se snaží o různé inovativní způsoby vzdělávání, prezentují se jako prostředí založená na respektujícím a individuálním přístupu. Přesto téměř ve všech školách pozoruji učení založené na vnější motivaci. Sleduji,
Otevřený dopis Šance pro vzdělávání
Vážení členové vlády, poslanci a senátoři, dosud jsou dětem a mladým lidem předepsány formy a očekávané výstupy vzdělávání. Jsme zklamáni, když děti ztrácí vnitřní motivaci a vzdělávání jim nedává smysl. Postrádáme důvěru ve schopnosti rodičů, dětí a mladých lidí rozhodovat o svém vzdělávání a řešit důsledky vlastních
Reforma školství nepomůže, dokud se nezmění myšlení | Finské školství očima finského učitele
Rozhovor s Marko Koskinenem o finském školství. Díky moc Jiřímu Košárkovi za zprostředkování. Marko Koskinen založil a provozuje platformu Phoenix Online School pro děti, které se vzdělávají doma. Na Helsinské univerzitě, kde studoval učitelství, založil odvětví sebeřízeného vzdělávání. Nějakou dobu provozoval demokratickou školu
Patří koncept lidských práv do rukou států?
Státní instituce a jednotlivci Státní instituce se neptají každého jednotlivého člověka, kdo jsi, co cítíš a co potřebuješ. Pocity i potřeby konkrétních lidí se ztrácí v rozhodnutích mocných. Tito a další lidé jsou si toho vědomi. A vy? Myšlenka lidských práv Začlenění myšlenky
Pan Jaromír Beran, ředitel Kanceláře ministra školství, nás vyzval k dialogu
Pan Jaromír Beran, ředitel Kanceláře ministra školství, nás v odpovědi na naši otázku položenou na kulatém stolu Eduin a SKAV pořádaném v rámci akce Schola Pragensis v Kongresovém centru Praha vyzval k dialogu. Vyslovil přání, abychom navrhovali naše nápady a přicházeli společně na možná řešení poté,
Rozhodování
Listí na stromech už ztrácelo svou barvu, postupně se ochlazovalo a starostliví rodiče dbali, aby jejich děti na hřišti byly teple oblečené. Lidé se procházeli po pískových cestách, mnohdy s kočárkem nebo pejskem, někteří chvílemi posedávali na lavičkách a užívali si poslední slunečné
Něco víc o tom, že vnitřně řízené vzdělávání není cesta do pekel…
8. února vyšel na Aktualne.cz článek paní Hronové s provokativním názvem Zrušme povinnou školní docházku, je to vězení, žádá projekt Svoboda učení Začnu pozitivně: je báječné, že paní redaktorka přibližuje téma, o němž většina lidí zatím ani neslyšela, totiž, že kromě modelu tradičního
Sebeřízené vzdělávání v ČR. Je to možné?
„Legislativní rámec už je. Školský zákon, prostřednictvím Rámcových vzdělávacích programů, poskytuje vysokou míru autonomie školám a existují svobodné školy. Navíc máme právo na domácí vzdělávání.” Autor citátu vyjadřuje stále běžnou představu o současných právních předpisech upravujících vzdělávání v ČR. Jedním z cílů Aliance pro
Příběh Leigh z centra sebeřízeného vzdělávání
Členem North Star je i Leigh Collinsová, 16 let. Letos na podzim získala první místo v soutěži matematiky na Holyoke Community College. [1] Gratuluji Leigh a blahopřeji všem, kteří jí během posledních čtyř let podporovali. Tento okamžik slávy nám umožňuje přemýšlet o tom, jak
Limity důvěry dětem
Dětem by mělo být důvěřováno v rozhodování o zásadních otázkách týkajících se jejich vzdělávání – života. Toto stanovisko dokonce oficiálně zastávají vládní i nevládní organizace podporující a pracující na vymáhání práv dětí. Jaká je praxe? [1] Sebeřízené vzdělávání vyžaduje, aby dospělí věřili dětem. Tato
Legální možnost vzdělávat se jinak než prostřednictvím škol, je vyjádřením faktu, že v dnešní době se lidé mají možnost nejlépe rozvíjet a vzdělávat vlastním způsobem.
Jako malá jsem chodila moc ráda do školy. Byla jsem „celkem chytrá“ a rychle jsem si „dělala přátele“. Vždy jsem se naučila to, co bylo v danou chvíli „potřeba“. Samozřejmě byly předměty, které mi nešly, a do dneška všechna pravidla českého pravopisu neznám,
Bude-li legální možnost vzdělávat děti dle jejich zájmů, preferencí a nenutit je učit se věci, které stejně zapomenou, tak bych něco takového ocenil.
DOBA BEZŠKOLNÍ (pro toho, kdo si ji bude přát) Když jsem byl malý, jezdili jsme do Prahy. Z Jihlavy. Neměl jsem cestou co dělat, miloval jsem počítače od svých 4 let. A tak jsem si cestou vymýšlel ptákoviny. Líbíla se mi jedna
Otevřený dopis Liberecké Sudbury školy
Vážení zákonodárci, obracím se na vás jménem naší komunitní Liberecké Sudbury školy. v současné době v naší zemi zákon ukládá povinnost školní docházky v rámci základního vzdělávání. Dále ve výjimečných případech schválených ředitelem školy umožňuje plnit povinnou školní docházku způsobem individuálního vzdělávání,
Sebeřízené vzdělávání funguje a já podporuji legální možnost jeho výběru
Jsem matka tří synů, z nichž dva jsou v domácím vzdělávání, třetí je bude velmi pravděpodobně za pár let následovat. Jsem vystudovaná učitelka a spoluzakladatelka komunitní školy. Jsem zastánce svobodné volby, respektu k dětem a sebeřízeného vzdělávání. Učitelkou jsem chtěla být vždy. Praxe po ukončení
Sebeřízené vzdělávání umožňuje vznik mnoha nových forem škol a snad nevyčerpatelné zdroje možností, jak naplňovat svůj život nejen vědomostmi.
Jako žena, která si před několika lety prošla povinnou školní docházkou, jako matka 8letého synka, který se učí v rámci individuálního vzdělávání, podporuji autonomii lidí a jejich cestu k odstraňování překážek sebeřízenému vzdělávání jako legitimní volby ve vzdělávání. Ano, slovo volba je pro
V Sudbury škole nevyrůstají poslušní nádeníci
Ano, na fotkách, které sdílíme na Facebooku, je často vidět rukodělná tvorba nejrůznějšího druhu, dovádění venku, tanec, skákání na trampolíně, turnaj ve fotbálku nebo třeba účast na společném úklidu… výsledky a průběh hmatatelných činností (resp. jejich zlomek). To se fotí dobře.
Kurz. Lekce. Hodina. Zaklínadlo a svatý grál vědění
Když se u nás ve škole objeví návštěva, dřív nebo později přijde na řadu otázka. „No a co ty kurzy… máte nějaké?“ Tak máme, jasně. Ale víte, naše fungování na nich vlastně VŮBEC nestojí. Ono je asi pochopitelné, že jsme tak trochu
Kdo je zodpovědný, jak se stát změnou aneb Odpovídá povinná školní docházka potřebám dětí? | #05
Povinná školní docházka může paradoxně představovat překážku k dosažení plnohodnotné gramotnosti. Tento fenomén může přispívat k prohlubování sociálních rozdílů, znevýhodnění a dokonce i sociálnímu vyloučení. Děti, které jsou povinny navštěvovat konvenční školy, často ztrácí svou vnitřní motivaci k učení a zkoumání světa. Důvodem je, že
Financování, rovný přístup a spravedlnost aneb Odpovídá povinná školní docházka potřebám dětí? | #04
Financování sociálních a vzdělávacích služeb: Překonání výzev dotačního systému V současné době se sociální a vzdělávací služby často financují prostřednictvím státních dotací. Tento systém však přináší řadu problémů a výzev, které mohou vést k neefektivitě a plýtvání zdroji. Tento článek se zaměřuje na způsoby
Koncept centra pro vzdělávání aneb Odpovídá povinná školní docházka potřebám dětí? | #03
Vytvoření podmínek pro fungování současného školství paralelně se sebeřízeným vzděláváním V současné době se stále více diskutuje o paralelách k současnému způsobu vzdělávání a jednotnému obsahu vzdělávání. Jednou z možností, kterou lze nabídnout, je koncept center pro vzdělávání vycházející ze zásad sociálních služeb. [6]
Rozpor sociálních služeb a školství aneb Odpovídá povinná školní docházka potřebám dětí? | #02
Následující text se zabývá otázkou, proč se zdá, že školství a sociální práce, přestože se zdají mít stejný konečný cíl, používají k jeho dosažení odlišné metody, které jsou často v přímém protikladu. Tímto cílem je podpora jedince, aby se stal spokojeným, sebeřízeným člověkem,
Znevýhodněné děti, trauma aneb Odpovídá povinná školní docházka potřebám dětí? | #01
TL;DR: V tomto článku sdílím svou osobní zkušenost se sociálním znevýhodněním a traumatem a kladu si otázku, zda současný vzdělávací systém skutečně odpovídá potřebám dětí. Zkoumám, jak důležité je respektovat autonomii, kompetence a sounáležitost dětí pro jejich zdravý vývoj a motivaci, a nabízím úvahy nad tím,